The Dark Saga PL
Strona projektu polonizacji moda The Dark Saga


Polecane linki:

Magic-Team GothicPedia TDS PL na Facebook Piranha Bytes JoWood World of Gothic theModders SoulFire Gothic Site

FAQ na temat gry i instalacji

Uwaga! Kombinacje klawiszy Shift + [podana cyfra] należy używać tylko wtedy, gdy trzeba, tylko tam, gdzie trzeba i tylko tej kombinacji, która jest potrzebna! Jeśli będziecie kombinować z wciskaniem Shift + inne cyfry, doprowadzi to do kolejnych bugów!

Ponadto w nowszej wersji Sagi (począwszy od 1.0.0.3) kombinacje te zostały zastąpione kodami wpisywanymi do specjalnej konsoli (instrukcja jest dołączona do paczki ze spolszczeniem).

Pytanie: Zapisałem grę podczas bitwy i złapałem buga. Co robić? Odpowiedź: Nigdy nie zapisuj gry podczas bitwy! To jest niedociągnięcie Gothica, prowadzące do przeróżnych błędów w grze.

Pytanie: Mam problem z instalacją/ładowaniem gry, co robić? Odpowiedź: Najpierw przeczytaj instrukcję instalacji (poniżej). Jeśli zrobiłeś dokładnie tak, jak tam napisano, ale gra nadal się nie odpala, zapytaj na forum. Rozwiązaniem problemu z wywalaniem przy ładowaniu moda może być odpalenie gry z konta Administratora, niektórym to pomaga.
1.Instalacja moda jest wskazana na czystą licencjonowaną G2a:NK od Akelli.
2. GMDK nie będzie potrzebny, ale jeśli powstaną problemy, to możecie przeinstalować Gothic, a potem zainstalować GMDK.
3. Instalacja moda zajmuje od 5 do 40 minut. Czas ten zależy od naprawdę wielu czynników.
4. Przy instalowaniu nie próbujcie prowadzić jakichkolwiek postronnych działań na komputerze, proszę dać instalatorowi spokojnie pracować. W tym czasie będą przepakowywane zasoby, a także będzie coś usuwane z oryginalnych plików gry.
5. Uruchomić moda można albo ze skrótu na pulpicie, albo z pliku DarkSaga.exe, znajdującego się w folderze SagaExt (folder powstaje przy instalacji w folderze głównym gry).
6. W GothicStarterze moda nie znajdziecie i nie próbujcie tworzyć plików *.ini. Przy próbie uruchomienia gry z GothicStartera po prostu wywali was z gry.
7. UPRZEDZAM. Niezbędnym warunkiem uruchomienia moda jest plik raportowy Gothic2.exe, który jest z instalatorem oryginalnej gry. Jeżeli zechcecie zachować swój plik wykonywalny, przed instalacją zróbcie jego kopię zapasową.

Pytanie: Zainstalowałem grę, ale zamiast filmików mam czarny ekran, co robić? Odpowiedź: W pliku Gothic.ini znajdź linijkę:
scaleVideos=1
zamień parametr na:
scaleVideos=0

Pytanie: Na arenie w kopalni krata działa niepoprawnie. Co robić? Odpowiedź: Ten bug może wystąpić, kiedy obstawisz walkę i pójdziesz spać. Dlatego nigdy tak nie rób, jeśli nie chcesz zablokować przejścia!
Dla tych, którzy już złapali bug:
dla wersji poniżej 1.0.0.3 - naciśnij Shift + 1, to otworzy kratę; dla nowszych: kod w specjalnej konsoli.

Pytanie: W modzie nie działają kody, dlaczego? Odpowiedź: Bo je wyłączyliśmy :)

Pytanie: Zainstalowałem moda i w tekstach mam duże czcionki. Jak to zmienić? Odpowiedź: Przy instalacji można było to wyłączyć. Jeśli jednak tego nie przewidziałeś, to możesz je wyłączyć w każdej chwili. W tym celu uważnie przeczytaj ReadMe moda w Menu Start lub w folderze z zainstalowanym modem - Gothic II/System.

Pytanie: Zapomniałem o przynoszeniu dziennej normy rudy dla Ushaka, teraz on chce mnie zabić? Odpowiedź: Teraz już nic nie zrobisz, utknąłeś w kopalni na zawsze i prędzej czy później orkowie znajdą cię i zabiją. Twój los jest przesądzony! :)

Pytanie: Orkowie mnie atakują, nawet jeśli walkę zainicjowałem nie ja, tylko inny NPC. Co robić? Odpowiedź: Orkowie nie tolerują walk i surowo karzą za nie, szczególnie przywódcy, dlatego najlepiej 'odprowadzić' agresywnego NPC'a dalej z pola widzenia orków i tam można spokojnie kontynuować z nim 'rozmowę'.

Pytanie: Jak namówić Wispa, żeby ten pozwolił zanieść kilofy na drugi poziom? Wisp kategorycznie się sprzeciwia. Odpowiedź: Rozmawiaj ze wszystkimi osobami mającymi imiona, kupuj od nich informację za rudę i z czasem wszystkiego się dowiesz.

Pytanie: W opuszczonej sztolni są 2 kraty. Jak je otworzyć? Odpowiedź: Nijak, one otworzą się same w miarę postępu fabuły.

Pytanie: Gdzie się znajduje magazyn orków? Odpowiedź: Magazyn znajduje się na pierwszym poziomie. Idź do miejsca, gdzie pracuje Wisp. Obok będzie drewniany most. Wejście do magazynu jest na końcu mostu.

Pytanie: Który NPC w kopalni może zwiększyć siłę? Odpowiedź: W kopalni jest dwóch nauczycieli siły - Rumar i Tiks. Ale żeby oni zaczęli uczyć, trzeba znaleźć na to sposób ;)

Pytanie: Dlaczego nie wpuszczają mnie do paladynów? Mam wiadomość od Draksa. Odpowiedź: Jest to bug, który należy naprawić instalując patch'a.

Pytanie: Idę z orkiem Magarem do piratów, a tunel pod fortem jest zawalony. Co robić? Odpowiedź: Niektórym graczom zdarza się taki bug. Dlaczego, próbujemy to wyjaśnić...
Tymczasowe rozwiązanie:
dla wersji poniżej 1.0.0.3 - przed zwałem kamieni wcisnąć Shift + 4; dla nowszych: kod w specjalnej konsoli.

Pytanie: Poszliśmy z Gromem oczyścić starożytną świątynię w obozie paladynów, zrobiliśmy wszystko i wracamy, a płyta zagradza nam przejście. Jak się wydostać? Odpowiedź: Na razie tylko kodem:
dla wersji poniżej 1.0.0.3 - Shift + 2; dla nowszych: kod w specjalnej konsoli.

Pytanie: Jak zrzucić armatę z fortu w zadaniu z usunięciem blokady? Odpowiedź: Trzeba strzelić do niej z łuku lub kuszy.

Pytanie: Potrzeba 5 kompletów pirackich ubrań, a piratów już nie ma. Gdzie ich szukać? Odpowiedź: Piraci nie są potrzebni. Ubrania można znaleźć w różnych zakamarkach ich obozu.

Pytanie: Podpowiecie, co robić w jaskini z dwoma kratami w zadaniu "Duch Miecza"? Odpowiedź: Trzeba strzelać z łuku lub kuszy do specjalnych kamieni pod posągami.

Pytanie: Jak się dostać do dźwigni nad świątynią w obozie paladynów? Odpowiedź: Po skałach, wejść na które można nieopodal obozowiska patrolu orków. A przy okazji korzystając z tej drogi można rowiązać bug związany z zamykaniem się bram obozu po pierwszym dialogu z paladynem przy wejściu.

Pytanie: Brakuje mi roślin/grzybów, a potrzebuję ich, by wykonać zadanie. Co robić? Odpowiedź: W modzie występuje częściowy respawn roślin i grzybów po otrzymaniu zadania z nimi związanego. Wystarczy pobiegać i poszukać ich.

Pytanie: Co robić ze sługami nekromanty, którzy utrudniają chodzenie po wyspie w trzecim rozdziale? Odpowiedź: Cóż, jest to dość subiektywne wyjście, ale rozwiązuje problem. Sługi nekromanty należy atakować z daleka: łukiem/kuszą lub magią. Idealne rozwiązanie to bryła lodu, po której można podejść i zabić mieczem/toporem.

Pytanie: Czy można pokonać czterech demonów bez użycia cheatów i wykorzystywania bugów? Odpowiedź: Tak, można. Wystarczy użyć KILKU zwojów armii ciemności. Zazwyczaj wystarczają 3-4 armie. Zwojów w grze do tego jest aż nadto - co najmniej pół tuzina.

Pytanie: Wychodząc z kopalni/wchodząc do kopalni mam bardzo krótkie pole widzenia, mimo iż w ustawieniach mam na max. Co robić? Odpowiedź: Wystarczy dwukrotnie wcisnąć klawisz Escape.

Pytanie: Czy da się przywołać przy użyciu konsoli jakiś przedmiot? Odpowiedź: Nie, nie ma takiej możliwości.

Pytanie: Ciągle wywala z gry zaraz po starcie, zapisie lub wczytywaniu. Co robić? Odpowiedź: Zacząć nową grę, wybrać poziom trudności, wczytać stary save (wideo można przerwać klawiszem ESC). Ponowne wczytywanie zapisów jest już stabilne. Przyczyna tego błędu jest (dla mnie) nieznana.
Pytanie: Kto uczy warzyć mikstury?
Odpowiedź:
  • Ash-Kor, obóz orków - siła
  • Oswald, obóz ferrokijczyków - życie
  • Lafer, kopalnia orków - zręczność
  • Vivien, obóz paladynów - mana
  • Tilda, obóz orków/ferrokijczyków - szybkość
Pytanie: Jak się zmienia koszt nauki siły i zręczności (w PN)? Odpowiedź:
wartość atrybutukoszt w PN na jedn. atrybutu
< 351
35-642
65-993
100-1344
> 1355
Pytanie: Goblińskie szamani ciągle odrzucają Alastera, jak ich zabijać? Odpowiedź: Bronią dystansową, nie podchodzić do nich za blisko.
Pytanie: Jak skompletować akcesoria Wojownika Mroku i jaki jest za to bonus? Odpowiedź:
  1. Obóz orków, stara krypta, szkielet w pomieszczeniu za pułapką - amulet
  2. Porzucony fort, podziemia, strażnik fortu - pierścień
  3. Jaskinia nieopodal obozu piratów - pas
Cały komplet - ochrona od broni +10 oraz regeneracja zdrowia!
Pytanie: Dlaczego Alaster ginie podczas rozmowy z Gniewną Dziewczyną? Odpowiedź: Zregeneruj zdrowie do 100% zanim zaczniesz z nią rozmowę.
Pytanie: Jak działają runy teleportacyjne? Odpowiedź: W grze - oprócz portali z zadania "Piedestał Trzech Smoków" - istnieje tradycyjny sposób przemieszczania za pomocą kamieni runicznych. Początkowo runy są nieaktywne, celem ich naprawienia zanosimy je do miejscowego guru - Oswalda, którego znajdziemy w obozie ferrokijczyków. Nie wymaga żadnych dodatkowych zasobów do ich naprawy.

Żeby się teleportować, należy podejść w pobliże jednego z Kamieni Mocy, używamy jej i ta przenosi nas do innego Kamienia. Istnieją 3 runy i 3 punkty przemieszczenia (Kamienie Mocy), związane z daną runą:
  1. Opuszczony fort - kamień koło kopalni, zwiększający szybkość gracza (tymczasowo)
  2. Gęsty las - kamień niedaleko obozu myśliwych, który zwiększa szybkość gracza (tymczasowo)
  3. Zniszczona wieża - kamień w pobliżu groty Gerarda, obniżający naszą zręczność (tymczasowo)


Gdzie znaleść runy (podpowiedź):
dwie runy są schowane w jaskiniach, jedna - w opuszczonym forcie.
Pytanie: Ciągle migają mi tekstury wody. Jak to naprawić? Odpowiedź: Zmień ustawienia gry. W pliku Gothic.ini znajdź linijkę zTexCacheSizeMaxBytes=32000000 i zwiększ jej parametr. Zazwyczaj wystarcza dodać 0 na końcu, ale można też poeksperymentować.
Pytanie: Zainstalowałem patch 1.0.2 i zniknął mi folder SagaExt. Jak mam uruchomić grę? Odpowiedź: Począwszy od tej wersji nie ma już G2Exta i moda należy odpalać z GothicStartera.
Pytanie: Na arenie orków Kar-a-Kam po wygraniu z nim mówi, że nie ma tu miejsca dla śmierdzącego morra i nie da się przejść zadania. Co robić? Odpowiedź: Pogadaj z Ar-Tarem (dialog "Kto walczy na arenie?").
Pytanie: Mam wersję 1.0.4.
Nie mogę otworzyć składu artefaktów orków (tabliczki wszystkie mam, kombinację robię prawidłową). Co robić? Odpowiedź: To jest bug wersji 1.0.4. Można to naprawić tylko Marvinem: ztrigger SEKRET_SHAMAN_OPEN

góra

The Dark Saga PL 2012-
Projekt i wykonanie: tyson90
tyson90@op.pl